Artist teacher statement:

 

Patronen volgen, een patroon zijn, buiten de gestelde patroon lopen. 

 

Het leven en het niet leven, de vergankelijkheid. Vergankelijkheid en het leven tussen de mens, natuur en de technologie. Dat is iets waarmee ik mij bezig houd in mijn kunst. Ik merk dat als ik terug kijk naar mijn werken dat ik altijd opzoek ben naar een subliem en overstijgend gevoel.

Waarbij de mensheid geconfronteerd kan worden met de vergankelijkheid. Hierin hangen de grenzen aan een zijde draadje. Ik bevindt mij in een grijs gebied, iets wat tussen de natuur, de mens, de technologie en het overstijgende in zit. De natuur is via mijn visie niet de natuur die je denkt te kennen.

De mens is niet menselijk, de mens kan in mijn kunst een patroon zijn en in de kosmos worden opgenomen. In mijn werk wordt de mens vaak geconfronteerd met een wereld waarbij de grenzen tussen de natuur, technologie en de mens vervagen. De concepten in mijn werk zijn vaak van filosofische aard.

In mijn werken blijft de toeschouwer altijd achter met een confrontatie of een vraag over de wereld en het eigen zijn.  Mijn werken zijn duidelijk en vaag te gelijk. Dit is ook precies een gevoel waar ik naar opzoek ben. Ik wil de toeschouwers namelijk een beetje trekken naar een onbegrijpelijk en begrijpelijk gevoel.

Iets wat herkenbaar voelt, maar dit net niet helemaal is.

Mijn kunst concepten kunnen soms nihilistisch zijn, confronterend ogen of een abject gevoel geven die zich kunnen resulteren tot een luguber werk. Maar vaak zit er in mijn werken ook een positief en subliem gevoel. Het sublieme overstijgende heeft dan ook wel weer twee kanten en kan ook weer de mens benauwen. 

Nu nog de waarom? Meestal zijn mijn concepten gebaseerd op hoe ik de wereld zie of een emotie die ik zie in de wereld en de onzichtbare wereld. In mijn kunst heb ik de controle, waarbij andere de controle niet meer voelen. Net zo’n beetje als bij het lezen van deze Artist statement voor anderen.

Dit is zo’n beetje hoe mijn brein werkt, en deze patronen zijn dan ook weer terug te zien in mijn kunstwerken of performances.

Ik houd er ook van dat mijn kunstwerken van filosofische aard kunnen zijn en dat de vaagheid er voor zorgt dat de mens er gedwongen langer over na moet denken. Dit is namelijk ook hoe mijn denkpatroon gaat in het doen en laten. Ik denk over elke stap na die ik zet en meestal doe ik die stap nog eens vier keer over. Hierdoor zit er toch nog wel een structuur of vastigheid in mijn werk, wat steeds weer terugkomt. Omdat ik toch wel vaak op dezelfde manier te werk ga.

Het is waarschijnlijk geen verassing dat ik houd van het mengen van verschillende kunstvormen binnen één thema.

Mijn concepten zijn namelijk ook vaak niet uit te drukken via één materiaal. Dit komt omdat ik vaak een thema wil belichten vanuit meerdere perspectieven. Daarom kies ik steeds vaker voor een installatie vorm, waarbij verschillinde mediums een thema belichten. Dit kan een combi zijn van 4d, 3d en 2d. Ook geef ik vaak een performance bij de installaties. 

 

 

Mijn artistieke bijdrage in het leven is dat ik de mens uit hun comfort zone wil trekken. En dat ze de grenzen tussen, mens, natuur en technologie anders gaan zien. Mijn werken hebben als doel om mensen te doen laten nadenken over hun rol tegenover de wereld en hun eigen zijn.

 

 

In het docentschap probeer ik mijn leerlingen ook uit hun comfort zone te trekken. Ik moedig mijn leerlingen aan om nieuwe materialen te onderzoeken. Ik stimuleer mijn leerlingen om hun eigen blik te verwerken in hun kunstwerken. Ik ga vaak met de leerlingen in gesprek over hun kijk op een kunstwerk en hun mening over de wereld. Ik vindt het leuk om met mijn leerlingen te filosoferen en meer kunstbeschouwelijk aan de slag te gaan. Dit komt dan ook voort uit mijn eigen artistieke interesses. Ik hoop ook dat dit iets is wat ik in de toekomst nog meer kan uitdiepen.

Mijn kunstvorm interesses liggen bij het schilderen, filosofisch denken, sculpturen maken van allerlei materialen, digitale kunst en het houden van performances. Ik ben altijd bezig met het onderzoeken van nieuwe materialen en het beoefenen van nieuwe kunstvormen.